دام های شیطان رجیم  
 

      شیطان از جنس جن است واز آتش خلق شده است و قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت می کرد به همین دلیل عزازیل نام گرفت .
حضرت علی علیه السلام فرمودند : شیطان هفتادهزار سال خدا را عبادت کرد وفقط یک نماز دو رکعتی او چهارهزار سال طول کشید وقتی خدا انسان را از خاک آفرید ودرآن روح دمید به تمام ملائکه دستور داد که به آدم سجده کنند همه سجده کردند به جزابلیس .
شیطان به خدا گفت : من هفتاد هزار سال تو را عبادت کرده ام و خودت فرموده ای که هرکس مرا عبادت کند عبادتش را بی نتیجه نمی گزارم وعوضش را به اومیدهم .
خداوند فرمود: هرچه در دنیا بخواهی به تو عطا میکنم ، شیطان گفت

اول اینکه :اجازه بدهی تا قیامت زنده بمانم ، خداوند فرمود:تا آنروز تو را مهلت میدهم .

 دوم اینکه :در مقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هریک از اولاد آدم دو فرزند را مسلط کنم که آنها را به گمراهی بکشانند.خداوند بازهم قبول کرد .

 سوم اینکه :از تو میخواهم ما را در بدن اولاد آدم همچون خون جریان دهی که از هر جای بدن بتوانیم او را به معصیت بکشانیم.

چهارم اینکه :میخواهم اولاد آدم ، ما رانبینند ولی ما آنها را ببینیم.

 پنجم اینکه :میخواهم به من قدرتی دهی که به هر شکلی که میخواهم در آیم و هرکجا که میخواهم بروم .

ششم اینکه :میخواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم (یعنی حتی وقتی ملک الموت برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان هم حاضر باشد وانسان را وسوسه کند) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: هنگامی که انسان در حال جان کندن است ، خیلی تشنه می شود ودر آن هنگام شیطان با یک لیوان آب می آید و می گوید اگر برمن سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو میدهم ، وقتی شیطان نا امید می شود آب رامی ریزد ومی گوید من از تو بیزارم ومی رود.

هفتم اینکه :مرا بر قلب اولاد آدم مسلط گردانی تا او را وسوسه کنم .

      خداوند در پایان می فرماید : تمام خواسته هایت را برآورده میکنم ولی هرکس پیرو تو باشد اورا با تو به جهنم میفرستم ، بعد شیطان گفت : ای خدا به عزت وجلالت که همه انسانها را گمراه میکنم مگر عده معدودی که بندگان خاص تو هستند ، سپس گفت : حالا که مرا بیرون میکنی جائی برای زندگی کردنم معین کن . خداوند فرمود: تو را در حمام ها وهر کجائیکه محل رفت و آمد مردم است قرار میدهم . شیطان گفت: غذای من چه باشد ؟خداوند فرمود: سر سفره ای که نام من (بسم الله الرحمن الرحیم) برده نشود بنشین باآنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور .
حضرت امام محمد باقر علیه السلام در این باره میفرمایند : اگر اول غذا یادتان رفت بسم الله بگوئید آخر غذا بگوئید هرچه خورده برگرداند .
بعد شیطان گفت : من احتیاج به آب دارم خداوند فرمود: آب تو شراب وهرچیزمست کننده باشد ، بعد گفت برای من کتابی قرار بده ، خداوند فرمود : کتاب تو وشم)  خال کوبی ها وکتابهای سحر وجادو) . اولین کسیکه سحرو جادو را به انسان آموخت شیطان بود ، بعد شیطان گفت : برای من حدیثی قرار بده ، خداوند فرمود: حدیث تودروغ است . بعد گفت برای من دام ووسیله شکار قرار بده ، خداوند فرمود: زنان را وسیله صید و به دام انداختن مردم قرار دادم ،...

روزی حضرت محمد صلی الله علیه وآله شیطان را درمسجدالحرام دید، پیش او رفت و به او فرمود: ای ملعون چرا ناراحتی ؟
شیطان گفت : چونکه اینهمه تلاش میکنم که مردم را گمراه کنم ولی تو در قیامت از آنها شفاعت میکنی وتمام زحمات مرا به هدر میدهی بهمین خاطر با تو دشمنم،
حضرت فرمودند: از امتم چرا ناراحتی ؟ شیطان گفت : امت تو خصوصیاتی دارند که امتهای دیگرندارند:
وقتی همدیگر را می بینند به یکدیگردست میدهند و تا دستهایشان از هم در نیامده گناهانشان بخشیده میشود.  وقت یمیخواهند غذا بخورند ،بسم الله می گویند ومن دیر نمی توانم غذا بخورم وگرسنه می مانم· بعد از غذا الحمدلله میگویند.
وقتی اسم تو می آید بلند بلند صلوات ختم می کنند و آنقدر ثواب آن زیاد است که من فرار میکنم .
وقتی میخواهند کاری بکنندانشاء الله میگویند و من دیگر نمیتوانم در آن کار دخالت کنم وآنها را برهم زنمصدقه میدهند ؛ وقتیصدقه میدهند ، هم گناهانشان آمرزیده می شود وهم هفتاد نوع بلا را از خود دور میکنند به همین دلیل حضرت نبی اکرم فرمودند: وقتی انسان دستش را در جیبش میکند تا صدقه دهد هفتاد شیطان دست او را میگیرند تا او را منصرف نمایند.
آنان که قرآن میخوانند ودر خانه های که قرآن خوانده شود جائی برای من نمی ماند چون در آن خانه ملائکه رفت و آمد میکنند.
مرا زیاد لعنت میکنند و با هر لعنت یک زخم بر بدنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آن زخم خوب نمیشود· هنگامیکه گناه میکنند سریع توبه می کنند و زحمات مرا به هدر می دهند.
عطسه میکنند والحمدلله می گویند حضرت فرمودند : عطسه از طرف خداوند و خمیازه از طرف شیطان است و وقتی عطسه می کنید باید الحمدلله بگوئید.
وقتی انسان نماز میخواند شیطان ازاو دور می شود به خصوص اگر سجده طولانی باشد شیطان از روی ناراحتی فریاد میکشد.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس نماز نخواند از شیطان پست تراست .چون شیطان یک خطا کرد و آن هم اینکه بر آدم سجده نکرد ولی انسان اگر نمازنخواند برای خدا سجده نمی کند . حضرت محمد صل الله علیه وآله فرمودند: مجوز عبور ازپل صراط نماز است وفرمودند : اگر نماز مؤمن قبول شود بقیه اعمال او نیز قبول است.
فرشتگان شب پیش انسان هستند واعمال شب را می نویسند هنگامی که اذان صبح را میگویند فرشتگان شب می روند وجای خود را به فرشتگان روز میدهند پس اگر نماز صبح را اول وقت بخوانیم در دو پرونده ثبت می شود و آخرین عمل که همین نماز صبح است فرشتگان شب می نویسند واولین نمازی که در پرونده صبح ثبت میشود همین نماز صبح است .
امام صادق علیه السلام فرمودند : از صفات مؤمن اینست که بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند بگوید، و هرکس بعد از تکبیر نماز قبل از شروع حمد اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگوید به اندازه هر مویی که در بدن اوست هزار حسنه برای اومینویسند .
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هرکس بعد ازنماز تسبیحات حضرت زهراسلام الله علیها بگوید بخصوص اگر با انگشتان بشمارد همان دستهایش او را در روزقیامت شفاعت میکند.