ده نکته کاربردی برای کاهش هزینه های زندگی

1 قبل از هر خریدی از خود بپرسید آیا این هزینه ضروری است؟ آیا از راه دیگری می توان به این نتیجه رسید؟به عنوان مثال اگر می خواهید یک mp3 player بخرید از خود بپرسید آیا ازراه دیگری می توانم به این نتیجه برسم؟ مثلا آیا می توانم با تلفن همراه موزیک گوش کنم؟! 

2 مراقب تکنولوژی باشید، خرید کالا های جدید و نو مخصوصا در حوزه لوازم الکتریکی بسیار پر ریسک است. یکی از روشهای قیمت گذاری برروی محصولات، قیمت گذاری پر مایه و گران نام دارد. در این روش قیمت گذار برای بدست آوردن هزینه های تحقیق و ابداع کالای جدید و همچنین هزینه تبلیغات معرفی آن کالا، قیمت محصول را بالا تعیین می کند و این قیمت بالا تا زمان ورود رقیب ادامه پیدا میکند و پس از آن قیمت کالا کاهش میابد. در حوزه تلفن همراه، رایانه و محصولات الکترونیکی بسیار شاهد این نوع قیمت گذاری هستیم. مثلا قیمت یک تلفن همراه جدید بالا تعیین میشود وبعد از یک سال به احتمال زیاد شما با نصف همان مبلغ اولیه آن تلفن را می توانید بخرید.هنگام خرید کالاهای جدید از خود بپرسید آیا میتوانم این خرید را یک مدت مثلا دو ماه به تاخیر بیاندازم؟

3 هنگامی که گرسنه هستید به خرید نروید. وقتی گرسنه هستید تمایل بیشتری به خرید محصولات خوراکی و خوش طعم و مزه دارید، مخصوصا اینکه معمولا بسته بندی این محصولات اشتها آور طراحی میشود.

4 یک مبلغ پولی را تعیین کنید و خریدهای برنامه ریزی نشده بالای آن حد را سه روز به تاخیر بیاندارید. مثلا من تعیین میکنم اگر به یک مغازه رفتم و بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم به خرید محصولی بالای پنجاه هزار تومان دارم، آن خرید را سه روز به تاخیر میاندازم، بارها اتفاق میافتد که نظر شخص در این سه روز تغییر میکند یا همان کالا را با قیمت ارزا نتری درجای دیگری می یابد.

5 سعی کنید همیشه پول نقد کمتری در جیبتان داشته باشید اما همیشه درکارت بانکی تان پول زیاد، همراه داشته باشید. همراه داشتن مقدار زیادی پول، میل به خرید شما را افزایش میدهد. بنابراین باید میزان پول نقد کیف خود را کاهش دهید، اما از طرف دیگرهمراه داشتن پول باعث اعتماد به نفس میشود. بنابراین همیشه درعابر بانک خود پول داشته باشید.

 6 از مکا نهای ارزان خرید کنید.حتما برایتان اتفاق افتاده است که یک محصول را دردو مغازه با قیمتهای بسیار متفاوتی دیده اید. بسیاری از مغازه داران برای تامین هزینه های بالای مغازه خود مثل اجاره، مجبور میشوند قیمت بالاتری را برای اجناس خود تعیین کنند و این هزینه های اضافی را به خریداران منتقل میکنند. سعی کنید مغازه های ارزان فروش را پیدا کنید و از آنها خریدهایتان را انجام دهید.

7 خریدهای اشتراکی داشته باشید. برخی محصولات هستند که میزان استفاده از آ نها در سال محدود است.م یتوانید با چند تن از اقوام و یا همسایه ها این گونه محصولات را تهیه و به صورت اشتراکی استفاده کنید. مثل دریل و یا هسته گیر آلبالو

8  با دوستان خود خریدهای عمده ای انجام دهید. مثلا بجای خرید دو بسته ماکارونی با دو نفر از اقوام خود یک کارتن ماکارونی بخرید و آن را بین خود تقسیم کنید.

9  خودتان به تنهایی خریدهای عمده داشته باشید. مثلا اگر خانوادتان کالایی را زیاد مصرف میکند می توانید آن کالا را به صورت جعبه ایی و کارتنی انجام دهید. البته این نکته را درنظر بگیرید که ممکن است هزینه نگهداری کالا بیشتر از آن کاهش قیت باشد. مثلا شما ممکن است یک سبد میوه را ارزانتز بخرید اما برای نگهداری آن مجبور شوید فضایی از یخچال را اشغال کنید و یا ممکن است ضایعات داشته باشد.

10 همیشه پول خرد همراه داشته باشید. تا به حال چند بار اتفاق افتاده است که به دلیل نداشتن پول خرد مجبور شدید خرید اضافه تری بکنید.




برچسب ها : گوناگون