ذکر خدا معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی که در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاکی است که سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشکلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد. در اینجا گزیده ای از اذکار خداوند بلند مرتبه آورده شده تا با بهره گیری از آن بتوان جرعه ای از ذات اقدس الهی را پی برد.

صفای قلب

جهت صفای قلب، بعد از نماز صبح به جهت صفای قلبش کلمه «یانور» را به عددش که 267 می‌باشد بگویید.

فرزند صالح

هر که در بستر خواب پیش از صحبت با حلال خود 10 بار این اسم مقدس «متکبّر» را بگوید خداوند او را فرزندی صالح کرامت کند.

رفتن   حج

حضرت امام صادق (ع) فرمود: هرکس هزار مرتبه در یک مجلس «ماشاءالله» بگوید در همان سال به او حج روزی گردد. اگر در همان سال نشد تاخیر کند خدا در اجل او تا روزی کند حج را بر او.

 گشایش بخت  دختران

ذکر «یا لطیف» جهت بخت گشایی دختران بسیار مناسب است. که می‌بایستی این ذکر را هر روز 129 مرتبه بخوانید. و همچنین این آیه نیز همین خواسیت را دارد. که به وقت اذان خوانده شود.

وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (سوره نور آیه32).

صفت ملائکه پیدا کردن

هر که روز جمعه بر یک لقمه نان بنویسد «سبّوح قدوّس رَبّ الْمَلآئکَةِ وَ الروّح» و بخورد صفت ملائکه پیدا می‌کند.

عالم نور و معنا

اگر کسی هر روز جمعه بعد از نماز صبح 70 بار بگوید «یافَتّاحْ» و دست بر سینه گذارد رنگ غفلت از دل او بیرون رود و خداوند متعال درِ دلِ او را به عالم نور و معنا باز می‌گرداند.

رفع ترس از عذاب قبر

برای رفع ترس از عذاب قبر و آخرت و ناراحتی های دنیوی، به شرط تعمد بر انجام ندادن اعمالی که عقوبت بدنبال دارد، شب، هنگام خواب به پهلوی راست خوابیده، گونه راست را روی کف دست راست گذاشته و 101 مرتبه بگوید: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ

مرگ ناگهانی

برای جلوگیری از مرگ فجاة ( مرگ ناگهانی) بعد از هر نماز واجب 18 مرتبه در سجده گفته شود «یا حیّ».

طولانی شدن عمر

برای طولانی شدن عمر اسم «حیّ» روی نگین انگشتری حک شود و همراه داشته باشد. و نیز به جهت طولانی شدن عمر تا ظهور حضرت مهدی (عج) در هر شبانه روز 151 مرتبه ذکر «یا قائم» خوانده شود. به جهت طولانی شدن عمر همراه با طاعت خدا در هر روز 113 مرتبه ذکر «یا باقی» خوانده شود.

توبه

اگر کسی معصیتی کرده اما پشیمان است و نمی‌خواهد در دنیا، برزخ و آخرت رسوا شود (حتی در مقابل فرشتگان) ظهر روز جمعه، 1286 مرتبه ذکر «الغفور» را بخواند. به جهت محو و بخشوده شدن گناهان و کسب نورانیت در طی شبانه روز بر اسم «العفو» مداومت شود. مداومت بر اسم شریف «العفو» جهت آمرزش گناهان و توفیق یافتن به توبه، نافع است.

رفع وسواس

در مفاتیح النجاة نقل کرده‌اند که هر کس این ذکر مقدس «العفو» را بسیار بخواند وسواس از او زایل شود.

رفع مار و عقرب

مداومت بر خواندن اسم «الحفیظ» در جایی که مار و عقرب زیاد است مفید می‌باشد.

رفع نکبت و ذلت

مداومت بر اسم مبارک «المجیب» فرد را از نکبت و ذلت نگه می‌دارد. جهت رفع و دفع ذلت و خواری و تبدیل آن به عزت در هر روز 99 مرتبه ذکر «المجید» خوانده و به خود دمیده شود.

صفای باطن

قاری این اسم مبارک «اَلْآخَر» در هر حال به صفای باطن و خوشحالی بوُد و دایم دل او خُرّم باشد و با ایمان و معرفت کامل دایم متوجه آستانه کبریا بود.

وصول طلب

برای وصول طلبی که توانایی باز پس گرفتن آن نیست 108 مرتبه ذکر «یا حق» خوانده شود (تاثیر این ذکر تا آنجاست که حتی بدهکار به دنبال طلبکار خود خواهد آمد).

ثواب بیشمار

هر کس در شب این اسم مبارک «یا خالق» را بسیار گوید خداوند فرشته‌ای را خلق کند و تا روز قیامت عبادت کند و ثواب آنرا در نامة اعمال آن بنده ثبت کنند.

تنها نگذاشتن در قبر

هر که هر جمعه 100 بار بگوید این اسم مبارک «یا باری» را خداوند او را در قبر تنها نگذارد و مونس فرستد.

هر کس یک هفته هر روز به این عدد خواند 100 بار خداوند فرشته‌ای را خلق کند تا روز قیامت موانست با او کند.

رفیقی در روز قیامت

هر که هر روز 11 بار این اسم را بخواند «اَلَرّب الخالق الباری» خداوند در دنیا و در آخرت هر قرین حال او باشد و رفیق روزگار او گردد و در قبر مونس او و در محشر ممّد او باشد.

طلب فرزند صالح

اگر زن عقیم که طالب فرزند باشد باید که هفت روز روزه دارد و در وقت افطار 21 نوبت به صدق دل این اسم مبارک « مصَوّر» را بخواند و بر آب دمد و بیاشامد. حق تعالی او را فرزندی صالح کرامت کند. زن و مرد هر دو روزه دارند بهتر است.

از جمله مغفورین شدن

هر که بعد از نماز جمعه ورد سازد و 100 نوبت بگوید «یا غفّار اغفرْلی ذنوبی» از جمله مغفورین گردد.

کشتن نفس

هر آن مؤمن را که عقد شهوت بود یا آنکه نفس خود را کشته بود و او را امری دست دهد که به آن قیام باید کرد هفت روز هر روز 500 بار بگوید و در مربع نوشته و این طریق در بازو ببند عقد شهوت او به برکت این اسم بگشاید و در نظر هیچ کس خجل نشود.

طولانی شدن عمر

هر که را عمر به آخر رسیده باشد و اعمال خیر نداشته باشد این اسم مبارک « مُؤَخّر» را بخواند عمر او دراز میشود.

سازگاری بین زن و شوهر

هر که را جفتی ناسازگار باشد به هنگام خواب این نام مقدس «مانِع» را بسیار بگوید تا سازگار شود.

استخاره

اگر کسی به نیّت استخاره 1000 بار این نام مقدس «رشید» را بخواند نفع و ضرر آن کار بر او روشن گردد.

به حج رفتن

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر کس 1000 مرتبه در یک مجلس ‍«ماشاء اللّه» بگوید در همان سال به او حج روزى گردد، اگر در همان سال نشد تأخیر کند خدا در اجل او تا روزى کند حج را بر او.

خبر از آینده

هر کس می‌خواهد از آینده خویش اطلاع یابد نیمه شب برخیزد وضو ساخته دو رکعت نماز به نیت نیاز خویش به در گاه حقتعالی بخواند بعد از نماز سه صلوات بر خاتم صلی الله بفرستد و بعد از آن هر کدام از اسماء زیر را 100مرتبه بخواند: یا هادی اِهْدِنی. یا عَلیمُ عَلِّمْنی. یا خَبیرُ اَخْبِرْنی.یامُبَیِّنُ بَیِّنْ لی.

اهل یقین شدن

نقل شده از بعض اهل باطن که هر کس روزی 100 مرتبه بگوید: «هُوَ اللهُ الذَّی لاالهَ الاّ هُوَ» خدا او را از اهل یقین گرداند و به مقام اهل تحقیق و درجات ارباب توحیدش رساند.

تبدیل گناهان به ثواب

پیامبر (ص) فرمودند: هر که در عمر خود یکبار بخواند نام مقدس «یا هو» را مثل این است که قرآن را یاد گرفته و جمیع گناهان او آمرزیده شود. و گناهان او به ثوابها تبدیل شوند.

مهربان شدن حضرت حق

هر کسی هر روز 100 نوبت این اسم مبارک «یا الرحیم» را بخواند حضرت رحیم او را مهربان و مشفق گرداند و با خلق و خلق را با او و این دولت عظیم است در دو جهان.

ثابت ماندن ایمان و اعتقادات

برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات صحیح در تمام مراتب زندگی در هر روز 13 مرتبه ذکر «یا احد» خوانده شود با توجه به حقیقت احدیت ذات باریتعالی.

مغلوب نشدن در زندگی

جهت مغلوب نشدن در تمام مراتب و مراحل زندگی در یک مجلس، 1001 مرتبه «یا احد» خوانده شود.

نورانیت دل

برای کسب نورانیت از غذا، قبل از خوردن آن گفته شود: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ .

 




برچسب ها : خواص برچسب ها : اسماء الحسنی برچسب ها : حج برچسب ها : بخت برچسب ها : صفای قلب برچسب ها : فرزند صالح