سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 151209
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 35
  • تعداد کل پست ها: 78
درباره
دینا[187]

اگر چراغ امید در دل ما روشن نباشد حتی یک گام هم نمی توانیم جلو برویم. رحمت خدا، وسیع است، همه ی آفریده هایش را دوست دارد، بدانیم که او همراه و پشتیبان ماست. اگر همه ی سختی های زندگی بر ما فرود آید، باز هم به امید او حرکت می کنیم، زیرا قدرت خدا از همه چیز و همه کس بالاتر است.

جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی
داستان روزانه



ابر برچسب ها

بدن خانم‌ها به دلیل مکانیسم خاصی که دارد، نیازمند تغذیه‌ی مناسب و سالمی است. شیر، ماست، سویا، دانه‌ی کتان، زغال اخته، هویج و غیره جزو مواد غذایی است که خانم‌ها باید در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.

 

سویا و مشتقاتش: محصولاتی که از سویا به دست می‌آید خواص زیادی برای زنان دارد. مصرف منظم مواد غذایی تهیه شده از سویا باعث می‌شود که کلسترول خون پایین بیاید، استحکام استخوان‌ها بیشتر شود و در زمان یائسگی علائم گرگرفتگی کمتر شود. سویای تازه خوشمزه‌تر و حاوی مواد مغذی بیشتری است.

 

نان کامل: نمی ‌توان گلوسیدها را از رژیم غذایی حذف کرد زیرا منبع اصلی انرژی بدن هستند. انتخاب نانی که 100 درصد از دانه‌های کامل تهیه شده باشد باعث می‌شود خانم‌ها، فیبرها، ویتامین E و مواد مغذی بیشتری از قبیل فولات،منیزیم، سلنیوم و غیره دریافت کنند.

 

شیر سرشار از کلسیم و ماست با پروبیوتیک: حدود نیمی از زنان به میزان کافی شیر مصرف نمی‌کنند. با انتخاب شیری که حاوی 3 درصد کلسیم بیشتری است می‌توانید به راحتی نیاز خود به کلسیم را تأمین کنید. محصولات پروبیوتیک عمل دفع را راحت می‌کند و نفخ که در بین زنان شایع است را کاهش می‌دهد.

 

تخم کتان: تخم کتان حاوی امگا3 های گیاهی (مفید برای پوست) و فیتواستروژن است و برای همین یکی از بهترین مواد غذایی مورد نیاز زنان است. کافی است که روزانه 15 میلی گرم پودر تخم کتان را به غذاهای خود اضافه کنید تا نیازتان تأمین شود.

 

گردو:گردو حاوی چربی‌های مفیدی است که چربی‌های ضروری نامیده می‌شود و بدن نمی‌تواند آن‌ها را سنتز کند. در واقع گردو حاوی میزان قابل توجهی امگا3، ویتامین E و فیبر است. گردو با ترکیباتی که دارد یکی از مواد غذایی زیبایی بخش برای زنان محسوب می‌شود.

 

زغال اخته:زغال اخته از عفونت‌های دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند. زن‌ها بیشتر از مردها از این عفونت‌ها رنج می‌برند. آب زغال اخته یا زغال اخته خشک بسیار مفید است.

 

میوه های ریز:میوه های ریز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند و به این ترتیب از پیری زود رس جلوگیری به عمل می‌آورند. سعی کنید هر روز از این میوه های ریز میل کنید.

 

 هویج:هویج حاوی بیشترین میزان بتاکاروتن است. بتاکاروتن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و پوست خانم‌ها را خوش آب و رنگ می‌کند. توصیه می‌کنیم آب هویج زیادی بنوشید.

  

ماهی‌های چرب:ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا3 هستند که زنان را خوش خلق و خو و از افسردگی آن‌ها پیشگیری می‌کند به ویژه قبل از شروع عادت ماهیانه و در زمان یائسگی. توصیه می‌کنیم هفته‌ای دو مرتبه ماهی میل کنید.

 

شکلات سیاه:معمولاً خانم‌ها شکلات دوست دارند. شکلات حاوی ترکیبات مفیدی برای زن‌ها می‌باشد. هر چه میزان کاکائوی شکلات بیشتر باشد مفیدتر است و خانم‌ها را خوش اخلاق‌تر و سرحال‌تر می‌کند.

 







 

Food for a balanced diet in the form of circle. Isolated on white

 

روز را با میوه شروع کنیم
صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یک یا دو میوه در کنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.

 

بگذاریم چای‌مان اندکی خنک شود
چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استکان یا لیوان چای بخوریم.

 

قندهایمان را ریز کنیم
حبه‌های قند امروزی که به صورت آماده و قالبی خریداری می‌کنیم، قابلیت آن را دارند که به چهار حبه کوچک‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی که در طول روز می‌خوریم کاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه 10 فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.

 

با نوشابه‌ها قهر کنیم
گرچه آغاز سال، زمان آشتی ما است، اما بهتر است با مزاحمان سلامتی‌مان قهر کنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب کلسیم و وابستگی که ایجاد می‌کنند زیان‌آورند و مزاحم.

 

برنج‌مان را آبکش نکنیم
آبکش کردن برنج به تصور آنکه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از 80 درصد برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد و با آبکش کردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌روند.

  

نان سفید استفاده نکنیم
نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌کنند و هم اینکه تا حدودی مانع جذب کلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قند خون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌کنند.

 

با روغن جامد خداحافظی کنیم
روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند که برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌کنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

 

سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم
گرچه سیر و پیاز ممکن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آنها به خاطر همان ترکیبات گوگردی است که بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه کردن کمی چای خشک، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری کند.
 


آب زیاد بخوریم
آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یک لیوان آن حتی یک کالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌کند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن  مفید است.

 

چیپس نخوریم
چیپس حتی یک فایده تغذیه‌ای هم ندارد که به آن دل‌خوش کنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمک، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.

 

 ماهی بخوریم
اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یک بار خورد باید هفته‌ای یک تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی کلسیم به خاطر استخوان‌های ریزی هستند که حین طبخ ذوب می‌شوند.

 

با کالباس و سوسیس سرسنگین باشیم
کالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه ترکیبات نیترات هستند که در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی کنیم از آنها به ندرت استفاده کنیم.

 

هیچ وعده غذایی را حذف نکنیم
با حذف یک وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن اینکه با خوردن هله‌ هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌کنیم.

 

غذایمان را خوب بجویم
جویدن غذا سبب می‌شود که هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم  و هم با غذایی کمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینکه لثه‌ها و دندان‌هایمان سالم‌تر باشند.


نمکدان‌ها را در ویترین بگذاریم
نمک به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن باید تا حد ممکن محدود شود. می‌توانیم عادت کنیم که به خیار نمک نزنیم و غذای سفره را کم‌نمک بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما کمک می‌کند.

  

از ماست کم‌ چرب غافل نشویم

ماست می‌تواند علاوه بر تأمین کلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میکروبی معده و روده کمک کند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.

 

گوجه‌فرنگی خور باشیم
گوجه‌فرنگی ضمن این‌که خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، کالری کمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.

 

دیر شام نخوریم
فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیک به دو ساعت باشد. این توصیه نه بخاطر آن است که خیال کنیم ناهار چاق نمی‌کند و شام چاق می‌کند. این توصیه برای آن است که خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.

 

زیاد تعارف نکنیم و تعارف نشویم
در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نکنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع کنید!

 

شیرینی‌های کوچک بخریم
هرچه شیرینی‌ها کوچک ‌تر باشند طبیعتاً ضرر آنها نیز کمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی نباید جایگاهی داشته باشند.

 







آیا میوه به جای شام مفید است یا مضر ؟

 

گفتگوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

درباره موضوع “میوه به جای شام” 

 

میوه‌ها و سبزی‌ها با هم تفاوت دارند یا از نظر خصوصیات تغذیه‌ای دقیقا مانند هم هستند؟

 مواد مغذی یکسانی دارند اما کاملا مشابه هم نیستند. به همین دلیل مصرف 3 واحد یا حتی بیشتر سبزی در روز توصیه می‌شود اما میزان مصرف میوه باید حدود 2 واحد در روز باشد. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر و آب هستند و تفاوت آنها در میزان قندشان است. سبزی‌ها قند بسیار پایینی دارند درحالی که قند میوه‌ها قند ساده است، نه پیچیده.

 

پس میوه و سبزی‌ها هم کالری دارند؟

 بله، میوه‌ها و سبزی‌ها انرژی دارند. البته کالری سبزی‌ها نصف میوه‌هاست. مثلا یک واحد میوه (مانند یک سیب کوچک) حدود 50 کیلوکالری انرژی دارد درحالی که انرژی یک گوجه‌فرنگی متوسط 20 تا 25 کیلوکالری است.

 

کالری میوه‌ها در مقایسه با سایر موادغذایی خیلی بالا نیست. پس چرا برای مصرف میوه هم محدودیت‌هایی وجود دارد؟

 به دلیل قندهای ساده‌ای که دارند. مثلا اگر کسی بیش‌ازاندازه سیب، گلابی یا موز بخورد، گلوکز و فروکتوز موجود در آنها در طولانی‌مدت ترشح به موقع انسولین را مختل می‌کند و مقاومت بدن را به انسولین افزایش می‌دهد بنابراین ممکن است باعث ابتلا به چاقی یا بیماری دیابت شود.

 

اما بسیاری از افراد برای کم کردن وزن به‌جای شام، میوه می‌خورند. آیا این کار می‌تواند باعث بروز مشکل شود؟

 انجام این کار هفته‌ای یکی، دو بار اشکالی ندارد اما نباید هر شب شام را حذف و به جای آن میوه مصرف کرد زیرا قند ساده میوه‌ها باعث بالارفتن قندخون و افزایش غلظت انسولین و بعد از آن پایین‌آمدن قندخون و گرسنگی بیشتر می‌شود. ضمنا کسانی که به جای شام میوه می‌خورند، ممکن است یکی، دو ساعت بعد تصمیمشان عوض شود و به دلیل گرسنگی، شام مفصل‌تری بخورند.

 

چه ساعت‌هایی در روز بهترین زمان مصرف میوه است؟

 نکته مهم این است که با توجه به انرژی دریافتی‌، 2 تا 3 واحد میوه در روز دریافت کنیم. بهتر است صرف این 3 واحد میوه در ساعت‌های روز تقسیم شود یعنی هر 3 واحد در یک وعده خورده نشود تا قند ساده موجود در آنها در طولانی‌ مدت مشکلی به وجود نیاورد. احتمالا مبتلایان به دیابت باید در خوردن میوه‌ها بیشتر از دیگران، محتاط باشند. بله، مبتلایان به دیابت باید میوه‌های خیلی شیرین را به اندازه مصرف کنند. میوه‌هایی مثل آلبالو و گیلاس خیلی قندخون را بالا نمی‌برند، توت‌فرنگی و کیوی تا حدی قندخون را بالا می‌برند اما سیب، گلابی، پرتقال، نارنگی، موز، هندوانه، طالبی و خربزه، آبدار و شیرین ‌تر هستند. هر چه یک میوه آبدارتر و شیرین‌تر باشد، اندیس ‌گلایسمی آن بالاتر است چون وجود آب باعث جذب بیشتر قند می‌شود. بعد از آنکه اندیس ‌گلایسمی محاسبه ‌شد، به فرد مبتلا به دیابت گفته می‌شود می‌تواند چه نوع میوه‌هایی استفاده کند.مثلا این بیماران می‌توانند بیشتر خیار، گیلاس و آلبالو بخورند و میوه‌هایی مثل سیب سبز و گلابی نه‌چندان رسیده یا لیمو و گریپ‌ فروت را در حد متوسط میل کنند اما میوه‌هایی مثل هندوانه که شاخص گلایسمی بالا دارد، باید در حد اعتدال مصرف شود.

 

دلیل بالا بودن کالری میوه‌ها فقط قند ساده آنهاست؟

 بله، اغلب میوه‌ها، چربی و پروتئین ندارند و معمولا میوه‌هایی که قند بیشتری دارند، پرکالری‌ ترند.

 

چه کسانی می‌توانند میوه بیشتری مصرف کنند و چه کسانی باید کمتر میوه بخورند؟

 مقدار مصرف میوه در روز،‌ به میزان انرژی مورد نیاز روزانه هر فرد بستگی دارد. برای یک آقای درشت اندام 3 تا 4 واحد میوه در روز توصیه می‌شود اما برای یک خانم ریزنقش شاید 2 واحد کافی باشد. البته نمی‌توان گفت هر فردی به چه میزان میوه نیاز دارد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید در مصرف میوه‌های شیرین، آن هم در یک وعده دقت کنند.

 

چند میوه کم‌کالری و پرکالری نام می‌برید؟

 آلبالو، گیلاس، خیار و توت ‌فرنگی میوه‌های کم‌ کالری‌اند و خرما، انگور و موز رسیده جزو میوه‌های پرکالری هستند.

 







 

برای هر زنی کار کردن در خارج از خانه و مراقبت و نگهداری از خانه و خانواده کار سختی است. برا هرکس کار کردن در ساعاتی خارج از خانه با خستگی همراه است و نیاز به استراحت در زنان شاغل بیش از دیگر زنان است، از طرفی اکثر زنان شاغل به دلیل تحرک کمتر با اضافه وزن و عدم تناسب اندام روبرو هستند و کمبود وقت اجازه ورزش و تحرک بیشتر را به آنها نمیدهد بنابر این برای این خانمهای شاغل بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام رعایت تکنیکهای غذایی است که در این مطلب به آنها اشاره میکنیم.

 

نوشیدن آب فراوان : نوشیدن مقدار فراوان آب در فواصل منظم هنگام کار به شما احساس نشاط و شادی میدهد. به عنوان یک نوشیدنی سالم در کنار آب میتوانید از چای سرد، شربت آبلیمو و مقدار کمی آبمیوه نیز استفاده کنید.

 

تنظیم برنامه غذایی بر اساس ساعت کار: یک صبحانه سالم و سرشار از غلات و میوه و شیر بهترین گزینه برای یک خانم کارمند محسوب میشود. هرگز بدون صبحانه روز خود را آغاز نکنید.به عنوان میان وعده میوه ها بهترین گزینه هستند، هنگام ناهار از غذاهای کم کالری استفاده کنید و سعی کنید کالری دریافتی روزانه شما با میزان فعالیتتان هماهنگی داشته باشد.

 

مصرف میان وعده های خود را کنترل کنید: هرگز از میان وعده های پر کالری و چرب استفاده نکنید. بهترین انتخاب برای میان وعده مغزها، بیسکوئیت و یا میوه است. از بستنی و چیپس و کرانچی ها به عنوان میان وعده استفاده نکنید. بهتر است میان وعده های شما سبک و مقوی باشد.

 

با استرس غذا نخورید: اکثر زنان عنوان میکنند که پرخوری عصبی علت اصلی چاقی آنهاست و در زمان استرس و ناراحتی و موقعیتهای عصبی اشتهای کاذب و ولع خوردن شیرینی جات در اکثر زنان گزارش شده است. بهتر است در این مواقع به جای خوردن به کارهای دیگری مثل مطالعه، صحبت با دوستان و یا نوشیدن چند لیوان آب مشغول شوید.

 

شام را حذف نکنید: شما به عنوان یک زن شاغل نیاز به انرژی مضاعف دارید. حذف کردن شام برای رسیدن به تناسب اندام کار اشتباهی است. بهتر است زمان شام خوردن را قبل از ساعت 7 شب قرار دهید و یک وعده غذای سالم و سبک به عنوان شام میل کرده و انرژی روز بعد خود را ذخیره کنید.

 

 

تهیه و گردآوری : گروه سلامت پرداد / دهقان






صفحات :
|  <  1  2  |